Graf Zeppelin – německý obr, který nikdy nebojoval

24.04.2020

V 1935 bylo v rámci rozvoje německého námořnictva rozhodnuto o stavbě první německé letadlové lodi. Původně mělo mít Německo na hladině čtyři letadlové lodě, nicméně postupně se jednotlivé projekty začaly rušit.
Stavbu Graf Zeppelinu provázeli od začátku konstrukční problémy a spory ve vedení námořnictva, jelikož Němci neměli potřebné zkušenosti se stavbou letadlových lodí. V roce 1941 byl Graf Zeppelin téměř hotov a připraven pro výcvik posádky. Nicméně nastal další problém mezi námořnictvem a Luftwaffe, jelikož velení letectva odmítalo dělit se s námořnictvem o letecké síly. Další problém byl s výběrem a úpravou letounu, který by byl vhodný pro letadlovou loď. Jako vhodný kandidáti se jevily upravené letouny Junkers Ju 87B Stuka a Messerschmitt Bf 109E.
V roce 1943 dochází v námořnictvu k výměně vrchního velitele a na jeho místo nastupuje admirál Karl Dönitz, který preferuje spíše ponorky než velké hladinové lodě. Dönitz okamžitě zastavuje veškeré práce na Graf Zeppelinu, který je těsně před dokončením. Veškerá výzbroj z lodi je odstraněna a použita do pobřežních opevněních. Samotná loď je poté používaná jako skladiště až do roku 1945, kdy je na mělčině v přístavu Štětín potopena Němci, kteří ustupují před rudou armádou.
V roce 1946 Sověti loď opravují a pravděpodobně i používají jako transportní plošinu k přesunu materiálu do SSSR. V roce 1947 je loď využívána jako cvičný cíl pro sovětské letectvo, které si cvičí údery na letadlové lodě. Loď je nakonec po zásahu dvaceti pum a dvou torpéd potopena v Baltském moři. Samotný vrak je nalezen až v roce 2006 polským námořnictvem

© 2021 Nejsem vlastník fotografií. Všechny fotografie pochází z veřejně dostupných fotobank. Při kopírovaní textu uvádějte zdroj! 
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky